NYHETSBREV

Klarsynt från Apoteket

SSM, Strålskyddsmyndigheten fortsätter alltjämt med sin negativa information om solens inverkan på människan. Men allt mer ofta så kommer nu solens positiva effekter fram i olika media. Apotekets kundtidning, som kort och gott heter ”Apoteket”, har i senaste numret ett bra exempel på detta. Kundtidningen har en upplaga på 600 000 exemplar och artikeln publicerades andra kvartalet 2010.

Apoteket har tidigare, vid flera tillfällen förmedlat SSM:s negativa information i sin kundtidning. När nu även Apotekets budskap har nyanserats, så är det ett stort steg i rätt riktning. I artikeln som har rubriken ”En strålande vitaminkick”, sägs det bl.a. att ”solens ultravioletta strålar är mycket viktiga för oss och att solen är vår främsta källa till D-vitaminer”. Vidare säger man att ”D-vitaminerna motverkar en rad sjukdomar, till exempel vissa cancerformer, högt blodtryck, MS, diabetes och hjärtinfarkt”.

Apoteket säger även att ”huden mår bra av solens ljus” och man beskriver de goda effekterna för patienter med psoriasis, akne och eksem. Slutligen så beskriver man också ganska ingående varför solens ljus även påverkar vår mentala hälsa. Tack Apoteket för mycket klarsynt och sakkunnig information!

Svensk Solarieförening anser nu att även SSM måste nyansera sin information. SSM:s arbete kan kanske annars, enligt det nya kunskapsläget, allvarligt försämra den allmänna folkhälsan.

Bifogar här hela artikeln för er som är intresserade.

Vi hoppas att du ställer dig bakom Svensk Solarieförenings arbete.

Vi återkommer inom kort med flera nyhetsbrev.

Stockholm 2010-08-05

Svensk Solarieförening / Kim Wiking