Norska Stortingsvalet i går var inte bara en förkrossande seger för det borgerliga blocket det var även ett tydligt nej till förbuds- och symbolpolitik som inte grundar sig i fakta.
Norge införde den första juni i år en 18-årsgräns för solariesolande och från 1 januari 2014 skulle det införas krav på att alla solstudior ska vara bemannade.

I en intervju nyligen i Norska TV2 säger Bent Høie, ledaren för Helse- och omsorgskommiteen att hudcancer inte kan kopplas till solarium och att förbjuda tonåringar under 18 år från att sola har ingen eller liten effekt.  Høie menar att debatten istället handlar om att avveckla hela solarienäringen i Norge.
– När man ställer krav på att ha folk som jobbar i solstudiorna är det lätt att förstå att verksamheten inte går runt.
Høie menar att ökningen av hudcancer i Norge inte kan kopplas till solariesolande.
– Den största ökningen av hudcancer är hos äldre män – inte precis en vanlig missbrukare av solarium, säger han.

Även Kari Kjønnas Kjos, medlem av Helse- och omsorgskomiteen, stöttar Høie.
– Vi är inte emot åldersgräns och bemanningskrav av hänsyn till solariebranschen. Vi är emot för att vi inte tror på symbolpolitik som förbjuder ungdomar att sola.

Bent Høie har tidigare varit mycket tydlig med att han anser att reglerna för solariebranschen vid en borgerlig valseger ska förändras.

‐ Etter Høyres syn går de nye kravene til landets solarier alt for langt og kan true store deler av bransjen. Vi vil jobbe for at en ny, borgerlig regjering reverserer disse kravene så raskt det lar seg gjøre.

Roland Laurent, sakkunnig på Svensk Solarieföreningen välkomnar resultatet i det Norska valet.
– Det är inte i första hand resultatet i valet och de borgerliga politikernas uttalande om solariebranschen som gläder oss, säger Roland Laurent. Det mest glädjande är att det faktiskt finns politiker som har civilkurage att säga det som allmänt kan uppfattas som obekvämt och som har tagit till sig fakta om solarier och  insett att även om man förbjuder solarier helt så får det ingen verkan på utvecklingen av hudcancer. Man kan önska sig att även svenska politiker och myndigheter ska sluta ägna sig åt förbudspolitik och överförmynderi. När ska svenska politiker  inse att Strålsäkerhetsmyndigheten och Cancerföreningen i Sverige ägnar sig åt symbolpolitik och förvränger eller misstolkar medvetet de  fakta som finns, avslutar Roland Laurent.

Källa
Norska TV2