NYHETSBREV

Svensk Solarieförening

Nyckeln till kroppens försvar

Det bästa och kanske det största som jag har läst angående solens roll för människans hälsa publicerades i förra veckan i Illustrerad vetenskap, (nr. 14/2010). Illustrerad Vetenskap är Sveriges största och kanske mest respekterade vetenskapliga tidsskrift och har hela 679 000 läsare.

Artikeln presenterar de allra senaste rönen inom forskningen och den består av fyra delartiklar och lika många helsidor i tidningen. Att man även högst upp på omslaget kan läsa artikelseriens rubrik ”D-VITAMIN ÄR NYCKELN TILL IMMUNFÖRSVARET” gör budskapet tydligt. Ingen kan väl längre ifrågasätta solens positiva roll för oss människor.

Min känsla är att denna artikelserie kanske även är den sista nyckeln för det stora genombrottet i denna debatt och det slutgiltiga beviset för att SSM, Strålskyddsmyndighetens arbete genom åren har varit till skada för den allmänna folkhälsan. I del tre står bland annat att läsa, ”Forskarna menar att den märkbara ökningen av D-vitaminbrist under de senaste åren delvis kan hänga ihop med de många varningarna för solstrålningen”.

Artikeln med sina fyra delar går att läsa i sin helhet på nätet: http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar

Svensk Solarieförening ifrågasätter SSM:s arbetsmetoder. Vi hoppas nu att även du vill bli medlem för att vi ska få mera tyngd i våra krav.  Medlemsavgiften är endast 99: – i månaden. Klicka dig in på ”Om oss” -> ”Bli Medlem?” i menyn.

Vi återkommer inom kort med flera nyhetsbrev.

Stockholm 2010-10-04

Svensk Solarieförening / Kim Wiking