NYHETSBREV

Rädda hjärnan

Ytterligare en bra artikel har nu publicerats i svensk press angående solens positiva effekter på oss människor. I början av september skrev Expressen, ”Rädda hjärnan med D-vitaminer”.

I artikeln hänvisas till två stycken helt fristående studier som pekar på samma effekter. En är utförd i Finland och en i Italien. D-vitaminbrist kan öka risken att drabbas av demens, Parkinsons sjukdom och alzheimer med upp till 60%. Vidare står att läsa, Både Alzheimers och Parkinson drabbar nervceller i hjärnan, vilket pekar på att D-vitaminbrist kan skada våra hjärnceller”.

De mera kända effekterna av solljus omnämns också men det skadar inte att det upprepas. Vitaminet stärker även immunförsvaret och har visat sig hjälpa mot influensa. En brist på D-vitamin kan öka risken för depression, benskörhet, cancer, diabetes, autism samt hjärt- och kärlsjukdomar”.

Vi gläds även åt den slutliga beskrivningen av hur effektiv solen är när det gäller D-vitaminproduktionen. En rejäl bit laxpudding kan ge 10 mikrogram D-vitamin, medan en halvtimme i solen i badkläder en solig dag kan ge minst 250 mikrogram”.

Läs hela artikeln här: http://www.expressen.se/halsa/1.2118041/radda-hjarnan-med-d-vitamin

Svensk Solarieförening arbetar för att sprida kunskap och ny forskning till allmänheten och till våra politiker. Strålskyddsmyndigheternas onyanserade information måste av folkhälsoskäl förändras. Vi behöver ditt stöd i vårt arbete, bli medlem i Svensk Solarieförening redan idag. Medlemsavgiften är endast 99: – i månaden. Klicka dig in på ”Om oss” -> ”Bli Medlem?” i menyn.

Vi återkommer inom kort med flera nyhetsbrev.

Stockholm 2010-09-06

Svensk Solarieförening / Kim Wiking