Rubriken kan verka märklig men en nyligen genomförd studie i USA, gjord av Professor William B Grant, visar att en optimal tillförsel av D-vitamin på minst 30 nanogram per liter blod, motverkar bildandet av karies. William B Grant som är en världsledande auktoritet inom D-vitamin forskning visar i sin studie på ett tydligt samband mellan UV-ljus och lägre risk för karies. Studien har publicerats i ”Dermato-Endocrinology” och omfattar slutsatser från 325 vetenskapliga studier daterade från mitten av 1900-talet fram till i dag.

– Karies är betydligt vanligare i geografiska områden med låg UV- intensitet än i regioner med högre UV-intensitet, förklarar Professor Grant. UV-ljuset stimulerar produktionen av D-vitamin som i sig är en motor för produktion av antibakteriella peptider som hindrar utvecklingen av karies.

Professor Grant rekommenderar starkt att det läggs större vikt vid D-vitamin nivåer vid dentalvård.

Vår kropp producerar själv D-vitamin när vi exponerar oss för UV- ljus från solen eller i solarium och vi får naturligt ca 80 % av vårt D-vitamin från UV-B ljus. En moderat solning på ca 10 minuter per vecka i solarium vintertid, ger oss nivåer motsvarande de optimala nivåer som vi har på sommaren. Resten av det D-vitamin vi behöver kommer naturligt från bland annat fet fisk och annan liknande föda. Nivån 30 ng/liter blod anses av forskare som den optimala nivån för D-vitamin i blodet.

Källa:

W B Grant, A review of the role of solar ultraviolet-B irradiance and vitamin in reducing risk of dental caries, Dermato-Endocrinology 3:3,    1-6, Juli/August/September 2011

Pressmeddelandet i Word-format