NYHETSBREV

Unik forskning med solarier

De världsledande D-vitaminforskaren Johan Moan har de senaste åren fokuserat sitt arbete på D-vitaminernas roll för människan och han har i sin forskning bevisat att man med solarium kan höja D-vitaminnivåerna i vårt blod till samma nivåer som solen gör under sommaren. Myten att solarium inte producerar D-vitaminer är nu alltså punkterad.

Moan säger bland annat följande på en föreläsning i Stockholm, ”Om man hade förstått hur ofantligt effektivt solen och faktiskt även solarium är på att producera D-vitaminer, då hade man haft ett helt annat regelverk, det är helt säkert.”

Moan beskriver under sin föreläsning även de positiva effekterna som D-vitaminerna har på oss människor och han påtalar vikten av att våra myndigheter förstår dessa mekanismer ur ett folkhälsoperspektiv. I slutet av föreläsningen riktas även kritik mot Strålskyddsmyndigheterna i Sverige när han säger att deras information vilseleder allmänheten, ” Det är klart att det är mycket viktigt att inte bedriva demagogi eller att vilseleda människor. Solens ljus är så viktigt, jag kan inte beskriva solens inverkan på vår biologi. Den är så enorm, den är över alla gränser.”, avslutar Moan.

Johan Moan erhöll den 2 september i år Oslo Universitets forskningspris på 250 000 norska kronor för sitt arbete.

9 minuter av denna föreläsning finns nu publicerad på You Tube. Dokumentation och textning är finansierad av Svensk Solarieförening.

Klicka på länken för att se filmen, http://www.youtube.com/watch?v=WY3GTrnS1Jc

Bli medlem i Svensk Solarieförening. Medlemsavgiften är endast 99: – i månaden. Klicka dig in på ”Om oss” -> ”Bli Medlem?” i menyn.

Vi återkommer inom kort med flera nyhetsbrev.

Stockholm 2010-10-15

Svensk Solarieförening / Kim Wiking